zaterdag 1 augustus, luieren, regelzaken en waterv - Reisverslag uit Ban Nakasang, Laos van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu zaterdag 1 augustus, luieren, regelzaken en waterv - Reisverslag uit Ban Nakasang, Laos van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

zaterdag 1 augustus, luieren, regelzaken en waterv

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

06 Augustus 2015 | Laos, Ban Nakasang

Vrijdag 1 augustus luieren en regelzaken

We genieten enorm van onze woonboot. We gebruiken onze laatste dag op Don Khone om te luieren. Te zwemmen in ons prive-zwembad ( niemand anders zwemt), te genieten van het uitzicht, de bootjes, de kleine katjes aan de overkant, broeken te repareren, de was ( te laten doen), lekker te eten en het vervolg van onze reis te plannen. We hebben te weinig tijd!!!! Dat wisten we al maar dat blijkt steeds weer. Er moeten keuzes gemaakt worden. Dat gebeurt heel democratisch: we bedenken alle drie wat we nog graag willen en de meeste stemmen gelden. Daarna kijken we of het past met reizen, afstanden ed. Maar we komen er altijd goed uit samen.
Jeroen en ik willen heel graag nog de natuur in, een trekking ergens in Cmbodja. Dat kan heel goed in het oosten. Daar is een provincie ( Mondulkiri) waar je schijnbaar de jungle in kan. Dat willen wij ook. We bekijken de mogelijkheden en boeken een busreis naar Kratie in Cambodja. We hopen dezelfde dag gelijk door te kunnen trekken naar Mondulkiri, maar dat weten ze niet op het eiland. De Chinese man die de bus voor ons regelt is heel aardig. Hij vertelt dat hij net begonnen is een zaakje op het eiland op te zetten. Hij is fotograaf en verhuurt films en heeft boeken om te ruilen. We helpen hem met een idee om van zijn foto's mooie kaarten te maken en hij is ons erg daankbaar. " Smile and be lucky" zegt hij als afscheid. Dat gaan we doen.
We besluiten aan het einde van de dag toch iets meer te gaan zien van het eiland en lopen naar de waterval.. Het is een mooie wandeling door de rijstvelden, langs kleine boerderijen, waar de ( inmiddels gebuikelijke) dieren rondscharrelen. En bereiken na een half uurtje lopen een mooi bamboebos. De weg slingert er doorheen en dan horen we het gerommel van water, veel water. We worden regelmatig ingehaald door bewoners met brommertjes, twee mannen met een enorme fuik , mannen met ernome vissen aan grotestokken en toeristen. We gaan dus de goede kant op. En dan ineens staan we voor een enorm kolkende watervlakte, gerommel, geraas, gespetter... Prachtige watervallen van bruin razend stromend water.. Er gaat een smalle hangbrug over de smallere rivier heen. Die wiebelt enorm als je eroverheen gaat. Door de smalle planken heen zie je het water stromen. Over der brug komen we bij een soort strandje waar een familie woontl Het ruikt er naar gebakken vis, er liggen fuiken en andere vismaterialen en dan zijn we bij de waterval. Met een donderend geweld stort het water zich in de diepte. In de verte zien we een visser, die met gevaar voor eigen leven over een touw of bamboestok ( we kunnen het niet goed zien) iets met een enorme fuik regelt die in het water staat. Het ziet er levensgevaarlijk uit. Er ligt een fuik op de grond. Hij is gemaakt van gevlochten bamboestrips. Hij is wel 1,5 meter hoog en vier meter lang. Ze vangen er hele grote vissen mee, die 's avonds gereserveerd worden in de restaurants in het dorp. We genieten nog een keer van het uitzicht en lopen rustig terug naar het dorp. Genoeg actie voor vandaag!.
Na het eten ( in hetzelfde restaurant als gisteren, want het was er zo lekker) pakken we onze spullen in en leggen ons te rusten in ons heerlijke waterhuis...