woendag 22 jui, laatste dag Von Don. terug Hanoi - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu woendag 22 jui, laatste dag Von Don. terug Hanoi - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

woendag 22 jui, laatste dag Von Don. terug Hanoi

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

26 Juli 2015 | Vietnam, Hạ Long

Wo 22 juli. Laatste dag Van Don en terug naar Hanoi

Ik werd al om 5 uur wakker en besloot naar de haven te lopen. Dit was echt een belevenis. Het begon al op het strandje voor het hotel: er werd iets uitgeladen. Nieuwsgierig als ik was liep ik erop af en zag twee mannen met een grote mand iets naar een vrachtwagen vervoeren. Ik vroeg of ik ze mocht fotograferen, dit mocht. In de mand lagen enorme zeedieren. Ze hadden een bruin glad schild, zo'n 30 cm doorsnee en een lange gekartelde staart. Aan de binnenkant zag ik een soort krabachtige poten. De beesten werden aan hun staart opgepakt met handschoenen en voorzichtig naast elkaar in de laadbak van een vrachtwagen gelegd. Het waren er minstens 50. Er werd flink wat geld betaald en toen reed de wagen weg. Hin vertelde later dat een zo'n vis wel 25 dollar oplevert. het is zeer gewild seafood , dat je alleen bij exclusieve restaurants kunt krijgen.

Daarna struinde ik langs de haven waar alles gericht was op de vis. Langs de havenweg waren alle bedrijven gericht op het zeeleven. moterenmakers, visnetten, allerlei soorten lijnen van heel dun vislijn tot kabels om grote schepen aan te leggen, viskorven, jerrycans, onderdelen van motoren, schoefjes, moertjes, vrieskisten, dozen om vis in te verpakken. Alles was er te krijgen.

We ontbeten in de haven met "ricecakes" Op een stoompan ligt een dunnen deksel. Hierop wordt een dun laagje rijstbeslag op gegoten. Na een seconde of 10 is het gaar en wordt de hele dunne pannenkoek op een geoliede plank gelegd. Hierop wordt wat verschillend gekleurde stickie rijst op gelegd, opgerold en in stukken geknipt. Op een schaaltje gelegd, wat gebakken uitjes erbij en wat stukjes vlees. Je doopt het in een soort zoetzuur sausje met stukjes knoflook en kleine pepertjes. Dit was weer een echte smaaksensatie.

Hierna pakten we onze spullen en stapten in het busje. We bezochten een prachtige tempel in de buurt van de haven.

" ik zit in de schaduw bij de grote klok. Boven me hangt een enorme buizen gong die door de wind tot klank gebracht wordt. In de school naast de tempel hoor ik gezang. Een warme bries blaast in mijn nek en ik hoor een bootje voorbij tuffen"
75 % van de Vietnamezen is Boeddhistisch en komen naar de tempels om te offeren en te bidden. We lopen de eerste trap op en bereiken de 'happyboeddha' Een enorme grote gouden dikke zittende boeddha omringd door kleine jongetjes die hem aanraken in zijn enorm grote navel prikken.
Één verdieping hoger kom je bij de eerste tempel. op het plein ervoor staat een enorme lotusbloemvat maar daarin drie bewerkte stokken hout. Deze dienen om an te geven dat je minstens 3 stokjes moet branden. Behalve als je om iemand rouwt, dan doe je er maa eentje. Maar nooit een even getal, want da brengt ongeluk. Hin vertelde dat ook de traptreden altijd oneven zijn. We hebben ze getled en het klopt!

In de tweede tempel ( na 55 treden) wordt het leven van Boeddha uitgebeeld op houten panelen.
1. Boeddha wordt geboren in een lotusbloem
2. Hij gaat op pad om Boeddha te worden. Hij start met een positeive levenshouding, probeert het goede te doen en bedelt om eten en onderdak.
3. Hij snijdt zijn haren af
4. Hij is aan het mediteren onder een boom
5. Hij leidt een ander op tot het Boeddhisme
6. Hij

• 27 Juli 2015 - 22:05

Martha:

Helma wat fijn je stem te horen, vandaag.
    Hopelijk knapt Martinus gauw op.We zullen duimen.
    Gisteren hebben de van Mauriks de stronk uit de tuin gegraven.Goed hé.
    Groetjes,
    Pa en Ma