12 augustus toch naar de Boeddha - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu 12 augustus toch naar de Boeddha - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

12 augustus toch naar de Boeddha

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

12 augustus Toch naar de Boeddha

We besloten toch naar de liggende Boeddha te gaan. We hebben deze natuurlijk vorige keer al gezien, maar hij is te bijzonder om niet te gaan.
De skytrain brengt ons weer naar de rivier, waar de boot nemen naar Tha Trien. We zijn niet de enige die deze rit maken, het is druk… Het is vandaag moederdag, want de koningin is jarig. Heel veel mensen dragen een lichtblauw t-shirt met daarop teksten als: I love Mom, Biking voor Mom, Hug Mom . We vermoedden dat deze gratis zijn, want zoveel mensen lopen erin. Het begint al lekker op te warmen, zo ’s morgens vroeg.

Op de rivier is het vanouds druk met Ferryboten, Expressboten, hotelboten, cruiseschepen en vrachtboten. Er werd een enorme trein van 4 vrachtboten gesleept door een piepklein sleepbootje. Alles krioelt door elkaar heen. De kapitein van onze boot kan verschrikkelijk goed manoeuvreren. Met behulp van zijn op fluitjes blazende hulpjes lukt het hem elke keer om de boot goed aan de kade te leggen. Bij Thra Tien stapten we uit en wrongen ons door het smalle toegangspad van amper een meter breed, waar links en rechts verkoopstalletjes staan en ons naar Wat Pho voerden.

Wat Pho is de grootste en oudste tempel van Bangkok. De eerste tempel stamt uit de 16-de eeuw, maar de huidige tempel is gebouwd in de 18-de. De tempel is groot en je ziet hem al van verre. Hij wordt omringd door een grote witgeschilderde muur met een soort puntdaken. Als je door een van de poorten naar binnenloopt wordt je overweldigd door de vele tempels, druk versierde stupa’s, enorm veel (gouden) beelden van Buddha’s, Chinees uitziende beelden van monniken en poortwachters, prachtig gevormde Bonsaiboompjes, grote bomen, vijvertjes, bloemen, trappen, tempeltjes en monniken.
Voor 100 B koop je een kaartje en mag je naar binnen. We starten met de grote tempel waar de liggende Boeddha al jaren ligt. Je komt binnen bij zijn hoofd ondersteund door zijn rechterarm. Hij ligt op zijn zij. Je kunt hem nauwelijks in een keer helemaal zien, want hij is 46 meter lang en 15 meter hoog. Hij verbeeldt het heengaan van Buddha naar het Nirwana. Hij is helemaal bedenkt met goud ( goudblaadjes). Prachtig.
We liepen langs de hekken naar zijn voeten. Monniken mogen achter de hekken en hem aanraken, maar wij ( gewone zielen) mogen er alleen naar kijken. Zijn voeten waren helaas ‘under construction’, dus die waren niet te zien. Jammer, want deze zijn prachtig versierd.
Via de andere kant liepen we terug. Hier klonk getinkel van de honderden mensen die muntjes in tientallen metalen bakken gooiden. Dit brengt geluk. Voor 20 B kon je een bakje met kleine muntjes kopen. Dit sloegen wij deze keer over.

We bezochten ook nog een aantal galerijen met tientallen Buddhas in allerlei soorten en maten. Sommige met mooie gekleurde ( geel/oranje/ gouden) doeken om. In de omringende tempels was het heel druk. Er werden Lotusbloemen neergelegd, wierookstokjes aangestoken en geld gegeven. Op een van de binnenplaatsen was een grote tent opgezet. Daarin zaten honderden wit geklede nonnen en er werd door een monnik gesproken en gezongen. Na afloop kregen ze een gratis maaltijd. Een enorme tent met goed gevulde tafels stond stond al gedekt. Wij moesten het doen met gratis verstrekte koffie, thee, water of sap. Ook heel lekker.

En toen: op naar het grote winkelcentrum op zoek naar een laptop voor mij. We waren gisteren al bij een Applestore geweest, maar die hadden niets op voorraad. Jeroen had alle winkels opgezocht. We startten in Siam Paragon, een heel groot ( en duur uitziend) winkelcentrum. Via een enorm plein met fonteinen en marmeren vloer kom in een reusachtige hal van glas en marmer. Alle luxe merkartikelen kun je hier kopen: kleding, parfums, schoenen, electronica, sieraden en zelfs auto’s: Masserati, Lambourghini, Ferrari, BMW en Rolls Royce. Ze staan klaar om er zo mee weg te rijden.

Na een kopje koffie gingen we op zoek naar de Istore. Op de derde verdieping kwamen we in het Walhalla van Apple producten. Ik heb een prachtige Mac Book Pro gekocht met Engels toetsenbord. ( ik wilde eerst de goedkopere Mac Book Air, maar die had alleen een Aziatisch toetsenbord met heel veel vreemde tekens en die had veel minder geheugen). Ik ben er superblij mee.

’s Avonds gingen we naar de film in het MBK gebouw (een ander groot maar veel goedkoper winkelcentrum). We genoten van ‘Mission Impossible’ in een hele koude bioscoop. Jeroen had zelfs zijn vest meegenomen. Dit bleek geen overbodige luxe!

Thuis de computer uitgeprobeerd en lekker gaan slapen.