7 augustus naar Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu 7 augustus naar Siem Riep - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

7 augustus naar Siem Riep

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

07 Augustus 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

7 augustus op weg naar Siem Riep

9.15 uur we zitten in een supersnel busje op weg naar Siem Riep. Nep leren stoelen, flesje water en geode Airco. We rijden op de grote weg. Er is weinig verkeer, weinig hobbels en rustige medereizigers. We verlaten de grote stad. Enorme wolkenkrabbers zijn in aanbouw, veel buitenlandse bedrijven worden aangetrokken om de economie een boost te geven. Flats voor de bewoners ( een sort Bijlmer) worden uit de grond gestamd. De stad is druk, hectisch en vol.
We rijden nu door het platteland: stroken groen waar witte en lichtbruine koeien grazen. De herders hebben tenten ( stukken zeil) opgezet of kleine hutjes gebouwd. Tussen de stroken land veel struiken en lage bomen. De electriciteit loopt bovengrond. Onderweg Boeddhistische tempels, soms een moskee, waterpoelen met buffels en piepkleine lintdorpen waar het verkeer met 10 km per uur doorheen raast.

Na een uurtje rijden verandert de goede weg. Het lijkt of ze aan de weg aan het werken zijn, en op enkele plaatsen gebeurt di took, maar op de meeste plekken niet.
Het wordt een half verharde dirt road, met potholes, wasborden, grote broken steen, plassen, een baans, omeidingen. Kortom, hobbelen, bobblen, opschrikken, heen- en weer geslingerd worden en na een paar uur rijden blij zijn dat we er zijn.

Voor $2,5 worden we naar ons hotel gebracht: Bliss Villa’s, een klein stukje uit het centrum van Siem Riep in het Zuid Westen van de stad. We krijgen een kamer met stapelbed en het heeft een zwembad.

We brengen eerst onze vijf kilo supervuile, bebloede, bemodderde junglewas weg bij de buren. Daarna gaan we lekker zwemmen en de stad in.

Wat een toeristen, de hele stad is ervan vergeven. Winkels, restaurants en café’s. Overal is er Happy Hour, varierend van een paar uur in de namiddag tot 10 uur ‘s ochtends tot middernacht. ER wordt geadverteerd met draft bier voor een halve dollar tot $2 voor allerlei soorten cocktails. Dit is niet ons sort stad.

We bezoeken de oude markt: op hoge tafels gezeten zitten de vrouwen tussen hunt e verkopen producten: groentes, fruit, vlees, gevogelte, vis, kruiden, curries en eten. De kraampjes zijn klein ( een paar vierkante meter). Als er geen klanten bij de kraam staan, wordt de Ipad tevoorschijn gehaald en wordt er druk gebeld, geappt en gemaild. We genieten van de geuren, kleuren en oude sfeer.

Een ander gedeelte van de markt bestaat uit souveniersstalletjes waar overal hetzelfde verkocht lijkt te worden: kleding, houtwnijwerk, beeldjes, handgemaakte tasjes, portemonnees en andere toeristenspullen. Dit vinden we niet echt interessant, dus lopen we door naar PUBstreet. Hiet gebeurt het allemaal: restaurant na restaurant met dure menu’s en kroegen.
Op straat horden toeristen, Tuc Tuc drivers, bedelaars, muzikanten, kinderen die ansichtkaarten verkopen en bedelen en landmijnslachtoffers die op een verrijdbaar podium muziek maken en cd’s verkopen.
We gaan een lekker getapt biertje drinken en laten alles op ons inwerken.
Na een heerlijke maaltijd in een Khmer restaurant, duiken we moe en voldaan ons bedje in.