Vervolg jungletocht - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu Vervolg jungletocht - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

Vervolg jungletocht

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

05 Augustus 2015 | Cambodja, Kratié

Vervolg Jungletocht

Via allerlei paadjes, kronkelweggetjes, struikgewas en over beekjes balancerend, bereikten we een open stuk in de jungle. De weg werd breeder en wer bereikten ‘de farm”. Een open schuurtje van ongeveer 5 bij 4 meter met en golfplaten dak. De achterkant en zijkant was dicht met houten planken. De helft van de schuur bestond uit een houten planken vloer op palen. Aan de voorkant was een sort aanrecht waar de tonnen met regenwater op stonden. Op de plek die over was, waren twee vuurplaatsen: drie stenen op de grond.
Er werd een vuurtje gestookt door de gidsen en wij dezen onze natte kleren en schoenen uit en legden alles te drogen. Jeroen en ik gingen onze voeten wassen in de rivier. Daarna gingen we even lekker liggen op de planken. Totdat het weer begon te regenen en onweren. het regende en waaide zo hard dat de helft van de ‘vloer’ nat werd. Het water stroomde al seen grote rivier naar binnen, lang het vuur. Onze enigszins droge schoenen waren in no time weer doorweekt. We hingen de natte kleren en tassen een stukje meer naar binnen toe en wachtten tot het droog werd.
De gids belde intussen voor bier, dat even later door twee kinderen van de boerderij op de brommer gebracht werd. We kregen “Baboesoep” een specialiteit uit de buurt.
Hiervoor werd een dike bamboestuok uit de jungle gehaald van ongeveer 5 cm doorsnede en een halve meter lang.
Onderin ging een laagje water. Daar boven op gingen de groentes: pompoen, biesklook, ui aardappel en chili, veel chili.
De bamboestok werd in het vuur gezet, steunend op een gevorkte stok. REgelmatig werd hij gedraaid, zodat hij niet verbrandde. Het water begon te koken en zorgde ervoor dat de groentes gaar warden. Later warden er nog tomaten en paddestoelen toegevoegd. Het werd een heerlijk gevulde bamboesoep. Samen met de rijst, geroosterd vlees en een groentesaus smaakte het heerlijk.
Hierna warden de hangmatten opgehangen, super handig met een muskietennet erboven. De zon verdween, het werd donker. Overal rare geluiden om ons heen. Het was as 7 uur, maar we gingen lekker slapen.

De volgende dag warden we gewekt door de Gibbons, die overall om on sheen begonnen te fluiten. We ontbeten met warme broodjes met jam en hete koffie. Heerlijk,. We moisten snel onze spullen inpakken, want de gibbons waren nu actief. We gingen snel op pad, speurden, maar zagen er helaas geen een. Wel nog veel Dougs gezien. Vooral door de gids, maar ook een paar door ons. + hele gevaarlijke spinnen ( dodelijk voor de apen en ook voor mensen, een kleine slang en mieren, heel veel mieren…

Na een paar uur wandelen, kwamen we bij een dorpje in de jungle. De school ging net uit, kinderen liepen naar huis of werden opgehaald door oudere broers met brommers.
We deden onze schoenen uit en onderzochten onszelf op bloedzuigers… Jeroen was het ergste de pinuet. Op zijn linkervoet hadden er twee zich helemaal volgezogen. Het bleef nog uren bloeden. Ik had er een stuk of tien, varierend van een cm tot een paar dike van wel 4 cm lang. Het bloedde al seen rund.
We warden met de auto opgehaald. Kregen nog een lunch bij het Green house en stapten in de bus naar Phnom Pen. Het was een overgetelijke ervaring…..