Vrijdag 24 juli Van Hanoi naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu Vrijdag 24 juli Van Hanoi naar Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

Vrijdag 24 juli Van Hanoi naar Luang Prabang

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

24 Juli 2015 | Laos, Luang Prabang

Vrijdag 24 juli Hanoi- Luang Prabang Laos.

Na een lekker 'ricecake'ontbijtje namen we om 8 uur afscheid van Escepen hotel. De taxi bracht ons vlot naar Hanoi International Airport. Dag Hanoi, wie weet tot ziens.
In de wachtrij werden we aangesproken door een Koreaanse operazangeres. Ze had gestudeerd in Italie en had net met een band een optreden gehad in Hanoi.

We gingen snel door de douane en wilden nog $$ halen, want die hadden we nodig voor het visum in Laos. Dit bleek niet te kunnen, je moest er uit en dan weer helemaal alle controles door. Dan maar in Laos.

We hadden een paar uur wachttijd. Ik ging schrijven en M en J gingen lekker liggen slapen.

In het vliegtuig kregen we als snack een bekertje frisdrank ( cola of sprite), en na 70 minuten landden we op Luang Prabang. Vanuit de lucht zagen we verschillende bruine rivieren, smalle en een hele brede : de Mekongriver als een poepbruin lint kronkelen tussen de groen heuvels.

Op het vliegveld liepen we van het vliegtuig naar de aankomsthal. Een hele bak met paraplu's stond klaar, maar het was net opgehouden met regenen, gelukkig.
Visapapieren ingevuld, pasfoto's opgezocht en in de rij. Nergens een ATM of bank te bekennen. We wachtten netjes onze beurt af en leverden onze spullen in. Het ging van het ene mannetje naar het volgende en bij de derde was de 'cashier'. WE legden uit dat we geen $$ bij ons hadden en we hadden ook niet voldoende VND meer. Martinus mocht langs de rij, de hal uit, de andere hal in, geld halen en weer terug. We kregen een prachtig visum in ons paspoort geplakt. Een paar stempels: : Laos here we come. Onze bagage draaide intussen eenzame rondjes op de band. Met een gezamenlijke taxi werden we afgezet bij het hotel

Eerste indruk Laos:
nat ( het regent de hele tijd), geasfalteerde wegen met veel grote gaten, grote en kleine tuc-tucs, oude auto's, veel pickups en brommertjes. Het is hier veel landelijker dan in Hanoi. de huizen staan wijder uit elkaar, hebben tuinen en grote hekken eromheen.
Aangekomen in ons hotel was er niemand in de lobby. De schoenen moest je uitdoen en buiten in een rek zetten.Na een druk op de bel kwam er een kleine bediende, we zeiden wie we waren en dat we een kamer geboekt hadden. Geen herkenning, we lieten onze reservering zien,en de man zei : Vietnam?
Nee, Laos. Er kwam een andere man bij, die ging bellen en wij werden verzocht te gaan zitten in een van de vele zitjes in de hal.
Na ongeveer 10 minuten kwam er een brommertje met een lieve kleine vrouw van midden 20 ( schat ik) Ze verontschuldigde zich en zei'` Elma?' Ja dat was ik. Ze pakte gelijk de sleutel van onze kamer. De mannen pakten onze bagage . We liepen de hal door en direct rechts was onze kamer. Een prachtige 3 persoonskamer met mooi opgemaakt bedden en fraaie ( als zwanen gevouwen) witte handdoeken. EEn koelkastje, een kast en een badkamer ( met douchegordijn, dus onze spullen worden deze keer niet kletsnat. We pakten uit. Een discreet klopje op de deur: ze kwamen drie heerlijke glazen bananenlassi brengen, omdat we hadden moeten wachten. Dat was nog eens lekker!

We gingen gelijk de stad verkennen. het is hier veel koeler dan in Hanoi, zo'n 25 graden, dus dat is wel lekker. Het straatbeeld doet mij sterk denken aan Indonesië. Een grote weg met huizen en winkeltjes. Af en toe een zijweggetje, waar het verharde gedeelte al snel ophoudt en een modderpad begint omringt door bananen -en palmbomen.

Bij een grote rotonde begint de 'Nightmarket'. Het is nu rustig, een paar stalletjes met fruit en kleding. Via een zijstraatje bereiken we een overdekt steegje. De overkapping bestaat uit gedeeltelijk golfplaten, en zeilen waar het water van afstroomt. Op grote tafels staan tientallen bakken met voedsel opgesteld: rijst, noedels, macaroni, gebakken en gestoomde groentes, kip, vlees, ei en fruit. Je pakt een kom en vult dit met alles wat je lekker vindt. Voor 15.000 kip ( ongevver 1 euro 80) heb je een volledige maaltijd. Een biertje kost 10.000. Dat smaakt.

We lopen terug en gaan even liggen. s'Avonds nog een keer eten op de Nightmarket en dan lekker slapen.