Lamatemple Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu Lamatemple Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Helma Lachmeijer - WaarBenJij.nu

Lamatemple Beijing

Door: helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

12 Juli 2015 | China, Peking

Lamatempel Beijing

Door een enorme poort met rode daken, beschilderde balken en stenen beelden kwamen we op de binnenplaats van deze Tibetaans Boeddhistische tempel. Overal rondom deze binnenplaats stonden gebouwen, sommige al eeuwen oud.
Om de tempel binnen te komen, moest je over een hoge gouden drempel van wel een halve meter heen stappen. Om ons heen tientallen gelovigen die met wierookstokjes allerlei rituelen uitvoerden, baden, op hun knieen vielen, de grond kustten, geld in een offerblok stopten, en offertjes neerzetten Deze bestonden uit bloemen, fruit, rijst, vaak heel kunstig opgestapeld of netjes op een dienblad neergezet. Bij het altaar stonden prachtige Boeddhabeelden. Sommige van hout, anderen van goud. De sfeer was bijzonder, rustig, Ondanks dat het heel druk was, met toeristen en gelovigen, liep niemand elkaar in de weg, gaf iedereen elkaar de ruimte om te doen wat hij of zij wilde.
Voor de tempel stond een een grote bak met kooltjes, hier werden de wierookstokjes aangestoken. Dit gaf een enorme rookontwikkeling. Er stond een bordje bij, dat er alleen wierook aangestoken mocht worden, als het niet te smoggy was. Wij vroegen ons af hoeveel erger het nog kon worden. Wij leipen nu al een beetje te hoesten. Op de veranda van een van de tempels stonden grote bronzen gebedsrollen. Je kon die in beweging brengen ( linksom draaien) om de gebeden de wereld in te sturen. Na een paar flinke slagen bleef hij heel lang draaien, en draaien en draaien...

Het was warm, smoggy en we werden moe... slaperig, dromerig, zweterig, sloom en ongemotiveerd. Tijd om terug te gaan.
Eerst een verfrissende ' kop onder de kraan' bij het toilet en heerlijke koele flesjes water liepen we naar het dichtstbijzijnde metrostation. We stapten in de goede metro, stapten goed over ( en dat met al die Chinese aanwijzingen) en bereikten rond 13.00 uur het vliegveld. We lunchten met Noodlesoepjes en Sushi en checkten in. Op slecht zittende stoelen deden we een poging om onze nachtrust een beetje goed te maken. Zzzzz,,,,